Domů > Blog > Evoluce Kanban Tabulí

Stará Kanban tabule

Vývoj Kanban Desek a Proč Je Potřeba Přejít na Digitální

Rychlý pohled do historie Kanbanu

Všichni vědí, že to všechno začalo v roce 1940, když Taiichi Ohno, průmyslový inženýr z Toyoty, vytvořil plánovací systém určený k optimalizaci výroby. Méně známé však je, že termín “Kanban”, který doslova znamená “nápis”, se rozšířil v 17. století během období Edo, což byla doba stability a hospodářského růstu Japonska.

V té době byly ulice Japonska stále více přeplněné obchody a malými podniky, a proto potřeba majitelů upoutat pozornost kolemjdoucích prostřednictvím značek ukazujících, jaké služby jednotlivé obchody poskytují. I když jsou uměle vyrobené desky v ulicích moderních měst stále méně vidět, signalizaci obchodů Kanban lze snadno rozpoznat díky moderním neonovým designům.

Když Taiichi Ohno představil metodologii Kanban v Toyotě, byl ve skutečnosti inspirován tím, jak supermarkety Piggly Wiggly v USA dokázaly udržovat své police zásobené právě správným množstvím každého produktu, aby se vyhnuly ztrátám. Se stejným účelem zavedl systém papírových karet pro signalizaci a sledování požadavků v továrně a pojmenoval jej Kanban. Díky místnímu úspěchu byl systém přijat ve všech továrnách Toyoty a posunul společnost z klesající křivky, kde byla kvůli velkým ztrátám, k tomu, že se stala jedním z dnešních globálních konkurentů.

Kanban od výroby k řízení softwarových projektů

Ačkoli koncept Kanban má své kořeny ve výrobním průmyslu, díky své vysoké míře úspěšnosti začali specialisté z jiných odvětví studovat a snažili se aplikovat princip v jiných oblastech. Zásadní průlom přišel ze softwarového průmyslu v letech 2000. David J. Anderson byl jedním z prvních, kdo aplikoval Kanban v IT průmyslu a Microsoft byla první společnost, která se pokusila zavést principy Kanban do metodiky vývoje softwaru.

Jak Anderson zmiňuje, “Kanban není metodologie životního cyklu vývoje softwaru ani přístup k řízení projektů”, neříká nic o tom, jak vyvíjet software nebo jak plánovat projekt. Místo toho jsou principy Kanbanu aplikovány za účelem neustálého zlepšování procesů, které již probíhají

Ale krása Kanbanu spočívá v jeho široké použitelnosti. Bez ohledu na metodiku řízení projektu, kterou používáte, ať už je to inovativní Agile se Scrum nebo XP technikami, nebo něco tradičnějšího, jako je Waterfall, implementace principů Kanban rozhodně přinese hodnotu vašim procesům.

A jako zajímavost, Kanban může být aplikován i ve vašem osobním životě, nebo alespoň to říká Jim Benson ve své knize, “Personal Kanban” 😊.

Výhody použití digitálního Kanban boardu

Zobrazení projektu Kanban v elapseit

Vzhledem k tomu, že naše mozky dokážou zpracovat obraz 60.000krát rychleji než text (zdroj zde), je zcela jasné, jaký je největší přínos Kanbanu: vizualizace. Je opravdu skvělé být schopen vizuálně sledovat celý životní cyklus projektu a sledovat úkoly od začátku až do konce. A s technologickým pokrokem byly kanbanové tabule vylepšeny a přeneseny do digitálního světa, daleko za sebou nechávají lepící lístky a bílé tabule s jejich jednoduchými sloupci to do, doing a done.

Ačkoli fyzické tabule hrály důležitou roli při zlepšování pracovních procesů a zvyšování efektivity, výhody používání digitální kanbanové tabule jsou nesporně vyšší. Pojmenujme zde několik z nich:

  • Přístupnost – změny provedené v online kanbanové tabuli jsou okamžitě viditelné pro všechny, kdekoli; to znamená, že členové projektového týmu, kteří pracují na různých místech nebo na dálku, mohou okamžitě vidět aktualizace svých projektů.
  • Přesnost – když jsou data zpracována automaticky, pravděpodobnost chyb je blízká nule.
  • Aktualizace v reálném čase – jakákoli změna, se svými následujícími důsledky, je automaticky zpracována softwarem a okamžitě viditelná pro každého.
  • Úspora času – mít aktualizace v reálném čase a vzdálený přístup snižuje potřebu projektových schůzek.
  • Zvýšená bezpečnost – žádná „karta“ se nemůže ztratit z digitální tabule a všechny změny lze sledovat; dále, v případě citlivých nebo důvěrných informací lze definovat úrovně přístupu založené na rolích s konkrétními právy a pravidly omezení.
  • Komplexní analýzy – umožňuje automatický výpočet důležitých metrik a generování komplexních obchodních zpráv.
  • Automatizace obchodních pravidel – umožňuje vám vypracovat pracovní protokoly a provozní standardy jako závislosti úkolů, připomínky, povinné poznámky a tak dále.

Takže, jste stále zahrabáni pod hromadou lepících lístků? Pokud ano, podívejte se zde a zjistěte, jak vám elapseit může tuto hromadu odnést 😊.